wtorek, 14 marca 2017

Generator Hexmapy, v.1.0

Stworzenie heksagonalnej mapy do sandboxa to czasochłonne i angażujące zadanie. Napisałem program, który skraca i upraszcza ten proces.

Generator Hexmapy generuje w losowy sposób zawartość heksów. Użytkownik ma całkowitą dowolność w ustalaniu, co może znaleźć się w jego hexmapie. Generatora z powodzeniem można użyć do stworzenia mapy Pustkowi Chaosu, ziem Brytanii za czasów panowania króla Artura czy poziomu statku kosmicznego z Metamorphosis Alpha.

Program nie ustala typu terenu ani nie generuje graficznej wersji mapy (tym zajmują się już takie programy jak Hexographer czy Hexmapper), tylko tworzy krótki, łatwy do modyfikacji opis heksów w stylu sandboxa z Planet AlgolPrzykładowy wynik działania programu.

Pobierz Generator Hexmapy


Instrukcja

  1. Pobierz program używając powyższego linka i rozpakuj go.
  2. Otwórz folder "Generator Hexmapy Adama". Znajdziesz tam program "Generator" i kilka plików tekstowych.
  3. Pliki tekstowe mają już przykładową zawartość. Przed uruchomieniem programu dostosuj je do swojego settingu. Sposoby modyfikowania plików tekstowych opisane są dalej. Program nie obsługuje polskich znaków, nie używaj ich. Upewnij się, że na końcu plików nie ma pustej przestrzeni.
  4. Uruchom "Generator". Po podaniu szerokości i wysokości mapy, program stworzy w katalogu plik "heksy.txt". Znajduje się tam opis heksów.
  5. Warto potraktować wynik działania programu jako punkt wyjścia do tworzenia własnego settingu. Modyfikuj hexy według swoich potrzeb, dodając nowe i zmieniając lub usuwając już istniejące.

Uwaga: Program nie będzie tworzył nowej hexmapy jeśli w folderze ciągle znajduje się poprzednia. Przed ponownym uruchomieniem programu zmień nazwę pliku "hexy.txt", usuń go lub przenieś.


Pliki tekstowe

potwory: Znajdują się tu nazwy potworów, jakie pojawią się w settingu. Usuwaj i dodawaj znajdujące się w pliku kreatury. Oddziel je od siebie enterami. Program wylosuje na których heksach znajdują się potwory, jaka będzie ich liczba oraz z prawdopodobieństwem 1/3 poda informację o posiadanym przez nich złocie.


jednokrotne: Zamieść tu miasta, osady i inne rzeczy, które pojawią się na mapie jeden raz. Oddziel je enterami. Możesz wykorzystać w tym celu MartinizmyThorgalizmy lub elementy innych hexmap (na przykład Hexenbracken czy skondensowanego Kingmakera). Wszystkie opisane tu elementy zostaną umieszczone na mapie.

wielokrotne: W tym miejscu powinny znajdować się elementy losowane wielokrotnie (np. "ruiny", "monolit itp.). Nie wszystkie znajdujące się tu rzeczy muszą zostać wylosowane. Wiele ciekawych, powtarzających się elementów można znaleźć na mapach Heroes of Might & Magic (warto rzucić okiem także na te pochodzące z modów In The Wake of GodsHorn of the Abbys).

W razie jakichkolwiek wątpliwości, pytaj w komentarzach, chętnie odpowiem na wszelkie pytania. Będę również wdzięczy za informacje o błędach.


Uwagi

Prawdopodobieństwa: Potwory pojawiają się w heksie z prawdopodobieństwem 1/6. Z prawdopodobieństwem 1/3 napisana jest informacja o posiadanym przez nich złocie. Z prawdopodobieństwem 1/4 w heksie pojawiają się rzeczy występujące wielokrotnie. By któryś wynik pojawiał się częściej niż inne, napisz go w pliku tekstowym więcej razy.

Rolą programu nie jest zastąpienie samodzielnego tworzenia sandboxa, tylko ułatwienie tego zadania. Chociaż opis heksów zwracany przez program wystarcza do gry, jego zasadniczym celem jest pobudzenie kreatywności Mistrza Gry i wykonanie za niego nudniejszej części pracy przy tworzeniu hexmapy.

To pierwsza wersja programu. Mogą pojawiać się sporadyczne błędy. Gdyby coś było nie tak, daj znać w komentarzach.


Co dalej?

Za jakiś czas pojawi się nowa wersja generatora z możliwością parametryzowania prawdopodobieństwa, oddzielnymi plikami tekstowymi do ruin, miast i cech potworów. Jeśli masz pomysł co warto jeszcze dodać do generatora, pisz w komentarzach. Będę wdzięczny za uwagi, sugestie i pomoc w rozwijaniu projektu.

W przyszłości napiszę też działający podobnie generator lochów.

5 komentarzy:

  1. Świetna robota Adamie!
    Przetestuję w wolnej chwili, ale już widzę, że mi się przyda. Jak złożę jakąś mapkę na podstawie Twojej apki, to się pochwalę.
    Wielkie, wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się podoba. Jestem ciekaw, jak się sprawdzi.

      Usuń
  2. Programik mi, niestety, nie działa: "Wersja tego pliku jest niezgodna z wersją używanego systemu Windows". Mam Vistę Home Premium, wersja 32-bitowa. Na drugim kompie XP. Dam radę uruchomić?

    Z opisu świetna rzecz, nieźle napędza wyobraźnię. Podobne skrótowe informacje były w materiałach Judges Guild.

    I jeszcze jedno - to 1/6 to jednak strasznie dużo, mam wrażenie wypełnienia tej mapy. Czy można samemu zmniejszyć szansę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za informacje. Nie wiem, czemu program się wykrzacza. Testowałem na 10. Sprawdzę czy działa na 7, XP i Linuxie i dam znać. Jak coś, piszcie.

      Udostępnię niedługo wersję z możliwością parametryzowania prawdopodobieństwa.

      Usuń
  3. Program powinien działać na Windows 7.

    Możliwe, że kłopoty na XP/Viście wynikają z braku odpowiednich bibliotek. Może pomóc zainstalowanie darmowego programu Dev-C++, pisałem w nim Generator.

    Będę wdzięczny za informacje o funkcjonalności programu (piszcie też, jeśli działa).

    OdpowiedzUsuń