Działania bohaterów RPG są ograniczone posiadaną przez graczy wiedzą. Przekazywanie graczom informacji tyczących się wąskiej grupy tematów może zawęzić akcje, które będą skłonni podejmować. Jeśli na przykład większość informacji, które Sędzia przekazuje graczom, tyczy się lochów, jest prawdopodbne, że bohaterowie przez dużą część kampanii będą łazić po lochach.
Gdy natomiast gracze posiadają wiedzę na temat różnych aspektów świata gry, ich bohaterowie będą bardziej skłonni wchodzić z nim w różnorodne interakcje (pisałem o tym w moim niedawnym poście o plotkach).
W trosce o różnorodność informacji, przygotowałem poniższą tabelę. Rzucam w niej zazwyczaj kilka razy przed sesją, by przygotować "paczki" informacji, które następnie rozrzucam w bliskim otoczeniu postaci.
k100
1, botanika
2, sprawy szarych ludzi
3, przestępstwo
4, ekologia
5, tajemnice
6, skarby
7, astronomia
8, wróżbiarstwo, astrologia, zodiak
9, architektura, budownictwo
10, przepowiednie i wróżby
11, pułapki, metody ich rozbrajania
12, języki, dialekty, gwara
13, sztuka
14, mroczne i wstydliwe sekrety NPC
15, potwory
16, tajne stowarzyszenia, sekty
17, nauki przyrodnicze i ich praktyczne zastosowania
18, alchemia
19, magia
20, ceramika, zdobnictwo
21, kuchnia
22, dyplomacja, stosunki między ośrodkami cywilizacji
23, morza i oceany
24, relacje między NPC
25, kulisy władzy
26, natura Podświata i planów, metafizyka, mistycyzm
27, sprawy alkowy
28, makabryczne ciekawostki
29, filozofia
30, choroby
31, geografia
32, geologia
33, górnictwo
34, turystyka
35, rasy
36, gry, sport
37, medycyna
38, osoby o wyjątkowych umiejętnościach, celebryci
39, zbliżające się wydarzenia kulturalne i turnieje
40, polityka
41, prawo
42, racjonalne wytłumaczenia dziwnych zjawisk
43, strategiczne punkty w lochach lub dziczy
44, historia (tabelka z dziwnymi wydarzeniami historycznymi)
45, socjologia
46, religia
47, moda
48, spiski, intrygi
49, muzyka, instrumenty
50, handel, ekonomia
51, leśnictwo
52, matematyka
53, metalurgia
54, wymiar sprawiedliwości, egzekucje, kary, tortury
55, szkolnictwo, edukacja
56, ogrodnictwo
57, papiernictwo i poligrafia
58, psychologia, psychiatria
59, rybołówstwo
60, podróże
61, taniec, występy, teatr
62, technologia
63, tkanina i ubiór
64, kosmetyki i biżuteria
65, surowce, zasoby naturalne
66, mity i legendy
67, niewolnictwo i nierówności społeczne
68, zagrożenia naturalne
69, ruiny
70, zoologia
71, oferty pracy
72, zjawiska atmosferyczne
73, literatura
74, rolnictwo, zwierzęta hodowlane
75, taktyka i strategia
76, święta, rytuały
77, intrygi i spiski
78, grzebanie zmarłych, grobowce
79, meble, wnętrza
80, mutacje
81, ostatnie wydarzenia
82, humor
83, owady
84, używki
85, rozrywka
86, niewolnictwo
87, organizacje
88, inne wymiary i plany
89, hierarchia społeczna
90, ustrój
91, NPC
92, fajne przedmioty
93, profesje, zawody
94, drugie dna czegokolwiek
95, okultyzm
96, imprezy
97, źródła wiedzy
98, łowiectwo
99, płatnerstwo
100, symbole i heraldyka
Bardzo ciekawy wpis. Jako MG uwielbiam sobie zapisywać w kajeciku takie cenne informacje. Pozdrawiam serdecznie!
OdpowiedzUsuńDzięki! Również pozdrawiam! :)
UsuńBardzo fajne!
OdpowiedzUsuńKradnę do swoich tabelek i będę korzystał co sesję. Moja ostatnia kampania (już zakończona) właśnie cierpiała na syndrom zbadamy ten loch. Może obecna rozwinie się trochę inaczej.
Mam nadzieję, że się przyda :)
UsuńBardzo przydatna lista, chyba sama skorzystam.
OdpowiedzUsuńCieszę się i polecam się na przyszłość
Usuń