Na początku sesji Mistrz Gry ustala startowy poziom psychodeli, najlepiej 0 lub 1. W dowolnym momencie sesji rzuca w poniższej tabeli, by ustalić, czy poziom psychodeli zwiększył się lub zmniejszył.
Poziom psychodeli (2k6)
2 - zmniejsza się o 23-5 - zmniejsza się o 1
6-8 - bez zmian
9-11 - zwiększa się o 1
12 - zwiększa się o 2
Modyfikatory rzutu
Rzut może być ewentualnie zmieniany przez inne czynniki, na przykład:
- bohaterowie znajdują się w niepokojącym miejscu +1
- sesja niedługo się skończy +1
- bohaterowie znajdują się blisko źródła cennych informacji +2
- sesja niedawno się zaczęła -1
- bohaterowie znajdują się w spokojnym, bezpiecznym miejscu -1
Wpływ poziomu psychodeli na rozgrywkę
Gdy poziom psychodeli wynosi 0, Sędzia nie robi nic w kierunku tego, by rozgrywka stała się bardziej psychodeliczna. Gdy poziom psychodeli zwiększa się o 1, należy rzucić w poinższej tabelce, by ustalić jakiego dodatkowego narzędzia Sędzia będzie używał do upsychodeliczniania gry.Gdy poziom psychodeli zmniejsza się o 1, należy zrezygnować z jednego z używanych narzędzi.
Narzędzia do psychodelizacji zabawy (k10)
1, paranoja2, egzotyka
3, surrealizm
4, okultyzm
5, lovecraftowska dziwność
6, absurd
7, trochę dziwniejszy świat
8, niemożliwość jednoznacznej klasyfikacji
9, śmieszne-straszne
10, elementy innej konwencji
Punkty opisane są dokładniej pod tym linkiem.
Depsychodelizacja
Gdy poziom psychodeli wynosi 0 i zmniejsza się jeszcze bardziej, Mistrz Gry znajduje racjonalne wytłumaczenie dla jednego, dziwnego fenomenu.
Wariant: Rozpad struktury rzeczywistości przy wysokim poziomie psychodeli
Mistrz Gry ustala maksymalny poziom psychodeli. Gdy ta wartość zostanie przekroczona, struktura rzeczywistości zaczyna się rozpadać. Co to może oznaczać?- przebicie czwartej ściany, bohaterowie orientują się, że są częścią gry
- przeniesienie do innego świata
- zmiana statystyk postaci
- permanentna zmiana zasad gry
Horror jako pogoda
Analogicznie jak poziom psychodeli, możemy też kontrolować poziom grozy na sesji. Elementami wprowadzanymi podczas kolejnych zwiększeń poziomu mogą być:
K8
1, paranoja
2, gore
3, szokujące odkrycie
4, body horror
5, kosmiczny horror
6, psychologiczny horror
7, okultyzm
8, tematy tabu
Wow, trochę kojarzy mi się z Veins of the Earth, ale to super pomysł! Koniecznie wykorzystam przy okazji jakiejś kampanii ;) Zawsze chciałem poprowadzić coś, co zacznie się całkiem normalnie, a potem stopniowo robi się coraz dziwniej^^ Dzięki za inspirację ;)
OdpowiedzUsuńPamiętam jeszcze, że w którejś grze (chyba jakiś samograj, dla GM'ów bez grupy) widziałem poziom chaosu i w każdej scenie rzucało się na to kością. Jeśli wypadło więcej niż aktualny poziom chaosu, to scena przebiegała racjonalnie, ale jeśli wypadło mniej lub równo, to następował zwrot akcji/działo się coś niespodziewanego i scena zmieniała się w inną. Bardzo fajna ekstrapolacja Ci wyszła;)
Fajnie, że inspiruje :)
UsuńNie kojarzę pomysłu z poziomem chaosu, ale brzmi świetnie.
Jakbyś był ciekaw to znalazłem gierkę, z której to znałem. To "Mythic Game Master Emulator"
Usuńhttps://www.drivethrurpg.com/product/20798/Mythic-Game-Master-Emulator?affiliate_id=586437
O, dzięki! Fajnie, rzucę okiem :)
UsuńZajrzałem na Konkwistadorów Chałwy licząc że może będzie coś o MÖRK BORGu. Ciekawy system, myślę że to coś co może przykuć Twoją uwagę.
OdpowiedzUsuńZamówiłem, ale nie wiem, czy przejdzie przez granicę :)
UsuńPrzejrzałem, podoba mi się, głównie jako książka z obrazkami, ale niektóre rozwiązania ciekawe. Musiałbym zagrać, żeby powiedzieć coś więcej.
Przejrzałem pdf*
Usuń