wtorek, 20 listopada 2018

Zarządzanie wątkami w sandboksie

Prowadząc sandboksa Sędzia może natrafić na dwa popularne problemy związane z fabułą. Pierwszy polega na braku fabuły - gracze łażą po heksach, lochach i miastach bez celu. Drugi polega na nadprodukcji niezwiązanych ze sobą wątków, co skutkuje nieciągłością i niespójnością fabuły. Z oboma tymi problemami często borykam się w swoich sandboksach.


By coś na nie zaradzić, możemy spróbować opracować narzędzia pozwalające na lepszą kontrolą fabuły. Fabuła składa się z wątków fabularnych. Jeśli chcemy coś zrobić z fabułą, jednym z rozwiązań jest dłubanie przy wątkach.

Poniżej opisałem kilka metod manipulowania wątkami, które mogą ułatwić rozwiązywanie sandboksowych problemów z fabułą. Można ich użyć również do produkowania funu na sesji. Nie są to nowe metody, używamy ich codziennie podczas grania w RPG. Celem posta jest ich systematyczne opisanie w celu umożliwienia używania ich w świadomy i kontrolowany sposób.

Warto zauważyć, że za fabułę w sandboksie odpowiedzialni są wszyscy grający, nie tylko Sędziowie. Dlatego sandboksowi gracze również mogą używać opisanych tu metod i do nich również adresowany jest ten tekst.

Tworzenie wątków

Tak gracze jak i Sędziowie mogą bez problemu tworzyć nowe wątki. Od graczy wymaga to kreatywności i inicjatywy, Sędziemu wystarczy kilka losowych tabelek. Jeśli to gracze są inicjatorami wątku, warto by Sędzia zapewnił im środowisko, w którym mogą wykazać się pomysłowością i postawił przed nimi interesujące wyzwania. Jeśli wątek został stworzony przez Sędziego, naturalnym jest poinformowanie graczy o jego istnieniu, Sędzia powinien więc wymyślić jak to zrobi.

Przykład:
Gracze znajdują w kopalni złoża magicznych kryształów. Postanawiają stworzyć w tym miejscu kopalnię. Kontaktują się z magami, którzy są zainteresowani kupnem i najmują górników, którzy będą wydobywać kryształ.

By uniknąć nadprodukcji wątków, można rozważyć tworzenie nowych wątków na gruncie tych istniejących.

Rozwijanie wątków

Wątki w sandboksie często są jak komety - pojawiają się, znikają i nie widać ich już nigdy więcej. Część z nich z pewnością zasługuje na zamknięcie, innych nie zaszkodzi rozwinąć. Jak rozwinąć wątek? Wystarczy wrzucić do gry NPC, informację czy wydarzenie związane z danym wątkiem i powiedzieć o tym graczom. Wiele wątków rozwija się w naturalny sposób, grający muszą tylko rozstrzygać przebieg spornych sytuacji (podejmując decyzje i rzucając kostkami).

Gracze lubią mieć realny wpływ na wątki w kampanii. Sandbox-friendly wątek to wątek otwarty, interaktywny i na tyle ciekawy, by graczom chciało się coś z nim zrobić.

Przykład:
  • Wątek: Gobliny poszukują legendarnej krowy o pięciu wymionach.
  • Rozwinięcie: Gracze używając magii transmutacji mutują pierwszą lepszą krowę, spotykają się z goblinami i chcą im wcisnąć ją za hajs.

Zamykanie wątków

Wszystko, co ma początek, ma też koniec.
- Wyrocznia, Matrix Rewolucje

Wątki rodzą się, rozwijają i umierają - tak wygląda cykl życia wątku. Gdy wątek wyczerpie się, pora na jego zakończenie. To samo może mieć w sytuacji, kiedy w sandboksie występuje nadmiar wątków - dla przejrzystości sytuacji warto zamknąć część z nich.

By zakończyć wątek, należy doprowadzić do sytuacji, w której dalsze wchodzenie z nim w interakcje jest niemożliwe. Mogą to zrobić tak Sędzia jak i gracze.

Dla wielu grających istotne jest zakończenie wątku w satysfakcjonujący sposób. Wiąże się to niekiedy z dramatycznym finałem i wyjaśnieniem tajemnic związanych z wątkiem. Niesatysfakcjonujące są też zakończenia wątku zbyt proste, nie pasujące do jego złożoności.

Przykład:
  • Wątek: W lesie grasuje grupa elfów bandytów napadających na podróżnych. Powoduje to niezadowolenie okolicznej ludności.
  • Zamknięcie: Najemnicy idą do lasu, zaczajają się na elfy i zabijają ich.

Wznawianie wątków

Sequele dobrze wychodzą w erpegach. Szczególnie dobrze wychodzą w horrorach wykorzystując motyw powracającego zła. Jeśli w przeszłości zamknęliśmy jakiś wątek, możemy ponownie go uaktywnić.

Przykład:
Gracze wygnali do piekła potężnego demona. Po kilkunastu sesjach dowiadują się, że kultyści chcą z powrotem przyzwać go na ziemię.



Transformacja i rozszczepianie wątków

Jeśli jakiś wątek trochę się nam już znudził, ale nie chcemy całkiem z niego rezygnować, możemy zamienić go w inny watek lub rozszczepić na kilka innych wątków. W obu przypadkach zamykamy jakiś wątek i tworzymy w jego miejsce jeden lub więcej nowych.

Przykłady:
  • Transformacja: Smokowi znudziło się terroryzowanie wieśniaków, porywa więc księżniczkę i więzi ją w swojej wieży.
  • Rozszczepienie: BG posiadają kopalnię magicznych kryształów. Mają jej już dość i postanawiają ją sprzedać. Skutkuje to ostatecznie powstaniem dwóch nowych wątków: "poszukiwanie kupca" i "gobliny korzystając z zamieszania chcą ukraść kilka kryształów".


Wchłanianie jednego wątku przez drugi

Operacja przeciwna do rozszczepiania wątków. Wchłanianie wątku to operacja, w której wątek zostaje zamknięty i staje się częścią innego wątku. Możemy chcieć użyć tej metody, gdy w settingu mamy za dużo nie związanych ze sobą wątków.

Przykłady:
  • Wątek 1: BG szukają porwanej przez orków córki karczmarza.
  • Wątek 2: W okolicy unosi się tajemnicza mgła sprowadzająca szaleństwo.
  • Wątek 1 wchłania Wątek 2: Orkowie rozpylili mgłę, by łatwiej im było włamać się do miasta i porwać córkę karczmarza.
  • Wątek 2 wchłania Wątek 1: Córka karczmarza nigdy nie istniała. Karczmarz za sprawą mgły popadł w obłęd, istnienie córki to jego urojenie.

Przecinanie się wątków

Bierzemy element jednego wątku i czynimy go elementem innego wątku. Może to tworzyć interesujące powiązania między wątkami.

Przykład:
  • Wątek 1: BG szukają porwanej księżniczki.
  • Wątek 2: BG rywalizują z grupą innych poszukiwaczy przygód na przestrzeni całej kampanii.
  • Przecięcie: W trakcie poszukiwania księżniczki, BG odkrywają, że ich rywale także jej szukają.

Podwątki i nadwątki

(i podwiązki). Dla danego wątku możemy stworzyć jego podwątek - mniejszy wątek będący częścią danego wątku. Możemy również stworzyć ogólniejszy wątek, taki że dany wątek jest jego podwątkiem, będzie to wtedy nadwątek :).

Podwątki często pojawiają się na sesjach, gdy gracze robią questa. Pomniejsze zadania, które muszą wykonać, by zakończyć quest to właśnie podwątki danego questa. Z nadwątkami mamy regularnie do czynienia, gdy gracze poznają drugie dno albo szerszy kontekst danej sytuacji.

Przykład:
  • Wątek: W mieście panuje epidemia wampiryzmu.
  • Podwątek: W dzielnicy portowej znajduje się epicentrum choroby.
  • Nadwątek: Wybuch epidemii jest karą boga, za to, że w mieście łamane są jego przykazania. 

Jednym ze sposobów na połączenie ze sobą wątków, jest stworzenie dla nich wspólnego nadwątku lub podwątku. Dodaje to złożoności do fabularnej warstwy świata gry.

Przykład:
  • Wątek 1: BG szukają porwanej przez orków córki karczmarza.
  • Wątek 2: W okolicy unosi się tajemnicza mgła sprowadzająca szaleństwo.
  • Podwątek: Przyjaciółka porwanej dziewczyny straciła zmysły z powodu kontaktu z mgłą.
  • Nadwątek: Mgła i orkowie pojawili się w okolicy za sprawą czarnoksiężnika, który wykorzystuje ich do wprowadzenia chaosu w mieście, by przejąć w nim władzę.

Upraszczanie wątków

Jeśli sytuacja w sandboksie jest zbyt złożona i gracze się w niej gubią, możemy uprościć te bardziej skomplikowane wątki. Jeśli wątek jest skomplikowany, pewnie składa się z kilku podwątków. By go uprościć, wystarczy zamknąć część z nich.

Przykład:
  • Skomplikowany wątek: Wojownik posiadający tresowaną małpę chce znaleźć przeklęty kielich. Służy mu mnich, który boi się jego małpy. Małpa jest obecnie zatrudniona w cyrku, wojownik w ten sposób sobie dorabia. Mnich ma romans z driadą. Gdy śpi z nią w jej drzewie śni mu się kielich.
  • Uproszczenie wątku: W cyrku ma miejsce pożar, podczas którego ginie mnich, małpa i driada.


W Grze o Tron wątki ciągle mielą się ze sobą i zaobserwujemy tam często użycie opisanych wyżej operacji.

W  najbliższym czasie planuję opublikować posta, w którym opiszę praktyczny pomysł na wykorzystanie niektórych z tych narzędzi.

4 komentarze:

  1. Dobry tekst. Dodałbym do tego jeszcze opcję "Losowanie z dotychczasowych wątków" (to chyba w ramach przecinania się wątków?), czyli: nie mam zupełnie pomysłu co zrobić z danym odczapistym zdarzeniem - losujemy sobie więc z przygotowanej wcześniej tabeli, do którego z istniejących wątków to przyporządkować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Wskazałeś dobry przykład zastosowania tych operacji w praktyce. Chyba łapie się do tworzenia podwątku albo przecinania się wątków. Generalnie wszystkie operacje można w jakiś sposób randomizować albo używać w odpowiedzi na losowe sytuacje na sesji. Pewnie pamiętacie, jakiś czas temu pisałem o podobnym pomyśle: https://konkwistadorzy.blogspot.com/2017/12/watki-jako-zrodo-abstraktow.html

      Usuń