piątek, 27 września 2019

[5e] Kampania Vizrington, podsumowanie

Skończyliśmy właśnie rozgrywać naszą kampanię w piątej edycji D&D. Zagraliśmy równo trzydzieści sesji przez niecałe dwa i pół roku. Graliśmy nieregularnie, najczęściej raz na tydzień, najdłuższe przerwy trwały kilka miesięcy. Łącznie w kampanii pojawiło się pięciu graczy.

Kampania ta była kontynuacją wcześniejszej  - Konkwistadorzy z Vizrington rozgrywanej na trzeciej edycji D&D.

Po kampanii w trójce zagraliśmy kilka sesji w OD&D, ale gracze po pewnym czasie przestali czuć się dobrze w oldschoolu, więc zmieniliśmy na Piątkę i przy niej zostaliśmy na długi czas. Po drodze rozegraliśmy kilka epizodów w Fate i Blades in the Dark, ja prowadziłem sporadycznie OD&D innym graczom.


Setting

Gracze w kampanii przemieszczali się między różnymi światami. Łącznie odwiedzili cztery światy. Pierwszym z nich był Uąbar, który okazał się być snem, drugim psychodeliczna wersja Anglii z czasów Wojny Dwóch Róż, trzecim mroczna kraina całkowicie pokryta śniegiem (inspirowana wikingami i Fortecą z HoMM3), czwarty to świat miasta Vizrington, w którym wcześniej rozegraliśmy kampanię w trzeciej edycji. W ostatnim świecie rozegraliśmy więcej niż pół sesji. Po przybyciu do nowego świata gracze nie wracali już do poprzedniego.

Głównymi inspiracjami dla mnie przy wymyślaniu settingu był cykl Viriconium i saga o Elryku.


Szkic fabuły

W jednej z pierwszych sesji kampanii trzeciej edycji gracze otworzyli przejście prowadzące do dziwnego, mrocznego świata. Nie miało to większego wpływu na kampanię w 3.0, ale było wątkiem przewodnim kampanii w 5e. Gdy bohaterowie przybyli do świata Vizrington, okazało się, że za sprawą otwarcia portalu przez poprzednie postaci powstała szczelina we wszechświecie Vizrington, prowadząca do rozpadu rzeczywistości. Bohaterowie dowiedzieli się, że mogą powstrzymać rozpad rzeczywistości jeśli odprawią magiczny rytuał, do którego potrzebne jest wiele dziwnych składników. Kampania koncentrowała się na poszukiwaniu składników. Gracze znajdowali też czas na questy poboczne i własne inicjatywy.

Bohaterowie w czasie licznych przygód zgromadzili wszystkie poprzednie składniki. Podczas odprawiania rytuału odkryli, że mag, który im pomagał jest zdrajcą i chce ich zabić. Dzięki sprytowi i szczęściu bohaterowie uniknęli śmierci, która była wysoce prawdopodobna. Rytuał zakończył się powodzeniem, szczelina między światami została zamknięta. Postaciom nie udało się jednak zabić zdradliwego maga i musieli uciekać.


Struktura gry

Graliśmy scavenger hunt sandbox. Przygody rozgrywały się na hexmapie, ale gracze zwiedzili tylko kilka heksów w pobliżu głównego miasta kampanii, Vizrington. Wrzucałem do świata gry potężne narzędzia, które odpowiednio wykorzystane mogłyby znacząco wpłynąć na setting. Gracze jednak najczęściej nie zabezpieczali ich, przez co były im one szybko kradzione.

W trakcie trwania kampanii stworzyłem jej graf wątków. Nie wykorzystywałem go później, ale przygotowanie go pomogło mi bardzo uporządkować sobie w głowie wątki kampanii i później lepiej mi się prowadziło.

Spis problemów z jakimi borykałem się w kampanii to w dużym stopniu notki z mojego bloga. W postach zamieszczałem pomysły na radzenie sobie z nimi. Pomysły w większości sprawdzały się dobrze, jestem z nich zadowolony.

Jeden bohater zdobył 10 level. Miało miejsce pięć zgonów postaci graczy. Jedna postać została wskrzeszona.


5 edycja

Piąte dedeki są fajne i sprawnie działają w mojej drużynie. Jednocześnie brakuje mi w nich własnej tożsamości i nowych rozwiązań.

Bohaterowie w 5e są zdecydowanie silniejsi niż w oldschoolu, co skutkowało czasami tym, że przygodom brakowało napięcia, gdy postacie przechodziły przez przeciwników jak taran. Pomogło na to zmienienie zasad odpoczynku: długi odpoczynek trwa tydzień, krótki jedną noc.


Bohaterowie

Garreth, wojownik, lvl 1, odgrywany przez Marcina
Newtwhwees, czarodziej, lvl 10, odgrywany przez Bartka
Seba, barbarzyńca, lvl 5, odgrywany przez Dybtasa
Szpanbuk, łotrzyk, lvl 9, odgrywany przez Piotrka
Vivek, wojownik, lvl 5, odgrywany przez Kazika


Co dalej

Przeprowadziliśmy sesję 0 w Genesys. Nowa kampania będzie westernem, którego akcja będzie toczyła się w Houston w Texasie niedługo po zakończeniu wojny secesyjnej. Gracze wcielą się w postaci tak z Północy jak i z Południa. Będą prowadzić własną działalność gospodarczą, jednocześnie szukając zemsty i sprawiedliwości.

Po kampanii w Genesys wrócimy pewnie do piątej edycji i Vizrington, by poznać ciąg dalszy przygód bohaterów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz