sobota, 15 grudnia 2018

Graf wątków, cz. I

Niedawno pisałem o operacjach, które możemy wykonywać na wątkach kampanii. By wygodnie zarządzać wątkami, warto zastanowić się, gdzie przechowywać o nich informacje.

Naturalnym rozwiązaniem wydaje się być graf. W poście opiszę, czym jest graf wątków i podam kilka metod na wykorzystanie go w czasie gry.

Graf to zbiór składająca się z wierzchołków i krawędzi je łączących. Graf jest skierowany, gdy krawędzie łączące wierzchołki to strzałki. Powyżej znajduje się przykładowy graf skierowany.

Graf wątków to graf skierowany, którego wierzchołkami są wątki. Dwa wątki połączone strzałką, gdy jeden wątek jest podwątkiem drugiego (strzałka wskazuje na podwątek).

Na grafie wątków możemy umieszczać również informację o przecinaniu się wątków (poniżej zrobiłem to w osobnych wierzchołkach).

Przykładowy graf wątków (kliknij, aby powiększyć):


Wątki znajdują się w niebieskich wierzchołkach. W szarych znajdują się informacje o przecinaniu się wątków. (Graf stworzyłem w darmowym programie Mindmup Gold dostępnym tu: https://app.mindmup.com/).

Tworzenie grafu

Wymyślmy najpierw jakiś ogólny wątek (inspirując się choćby jedną z 36 dramatycznych sytuacji). To pierwszy wierzchołek naszego grafu. Następnie dookreślmy ten wątek tworząc do niego podwątki łącząc je strzałkami. Możemy stworzyć tyle podwątków ile chcemy, ale nowy graf nie musi być skomplikowany, możemy zacząć od 2-3 wierzchołków i rozbudowywać go w czasie gry. Nic nie stoi na przeszkodzie byśmy używali kilku niezwiązanych ze sobą grafów.


Rozwój grafu

Zmiany grafu będą związane z odpowiadającymi im operacjami na wątkach. Będzie to przede wszystkim dodawanie i usuwanie wątków i łączenie wątków przy pomocy strzałek. Graf możemy aktualizować w czasie gry lub między sesjami. Szczególną uwagę poświęćmy wątkom tworzonym przez graczy, nie zapomnijmy o nanoszeniu ich na graf.


Graf postaci

Myślę, że fajnym pomysłem jest danie każdemu graczowi grafu związanego z jego postacią. Taki graf możemy stworzyć wspólnie z graczem na początku gry i następnie razem go modyfikować. By związać drużynę ze sobą, możemy połączyć ze sobą wątki występujące w grafach postaci.

Przykład:
Gracz zainspirowany obrazkiem kuszniczki z Innsistrad, postanawia stworzyć postać Tamary, zakonnicy-zabójcy wampirów.


Gracz razem z Mistrzem Gry wymyślają kilka wątków związanych z Tamarą i tworzą jej graf postaci.


Dzięki grafowi postaci gracz będzie łatwiej orientował się kim jest jego postać, jakie ma cele i w jakiej znajduje się sytuacji. Mistrz Gry natomiast będzie wykonywał operacje na wątkach wymienionych grafie, co powinno ucieszyć gracza, gdyż obecność jego postaci będzie wpływać na świat gry.


Graf drużyny

Analogicznie możemy stworzyć graf drużyny, zapisując w nim informacje o questach, projektach postaci, utrzymywaniem bazy i innych wątkach związanych z całą drużyną.

Przykład:
Gracze z Mistrzem Gry wymyślają, że chcą grać złodziejami okradającymi wampiry. Tworzą dla drużyny następujący graf:



Pole grawitacyjne

Na graf wątków możemy patrzeć jak na planetę, która wytwarza pole grawitacyjne. Grafy-planety dryfują w kosmosie fabuły i oddziałują na siebie. Gdy znajdą się blisko, ich wątki przecinają się ze sobą, stają swoimi podwątkami i nadwątkami. W niektórych przypadkach jeden graf może stać się cześcią drugiego lub zacząć krążyć wokół niego na podobieństwo planety i księżyca.

W poniższych przykładach wykorzystam wątki z trzech grafów znajdujących się wyżej.

Przykłady:
  1. Wilkołaki chcą zatrudnić bohaterów do wykradania informacji i dokumentów związanych z wojną toczoną przez wampirze rody. Jeśli bohaterowie się zgodzą, graf drużyny wpadnie w pole grawitacyjne grafu opisującego działalność wampirów.
  2. Przystojny wampir, którego chce zabić Tamara to wampir-szpieg z pierwszego grafu. Graf drużyny i graf opisujący działalność wampirów przecinają się.
  3. Opat, u którego Tamara trenuje się w strzelaniu z kuszy zostaje zamordowany przez wilkołaki, gdy nie zdradza informacji o miejscu pobytu Tamary. Graf Tamary i graf drużyny przecinają się.

W następnym poście opiszę więcej sposobów wykorzystania grafu na sesji. A póki co...



Podziękowania

To moja setna notka na blogu. Cieszę się, że pisanie postów ciągle daje mi frajdę i mogę w ten sposób pogłębiać moje pomysły. Dziękuję wszystkim czytelnikom, którzy swoimi wyświetleniami, lajkami i komentarzami motywowali mnie do pisania. Gdyby nie Wy, nie pisałbym tego wszystkiego. Dzięki!

Szczególnie dziękuję:
  • Mojej dziewczynie Ani, która była ze mną od pierwszych chwil istnienia bloga, motywowała mnie, wspierała, była muzą, niekiedy czytała moje notki przez opublikowaniem i dzieliła się uwagami.
  • Damianowi Wójcikowi, za wyprowadzanie sandboksa na szeroki świat.
  • Jarlowi, który zainspirował mnie do prowadzenia sandboksa, bloggowania, zainteresował mnie oldschoolem i promował mojego bloga na twitterze w pierwszej fazie jego istnienia. Dziękuję, Jarl, jesteś prawdziwym Wikingiem Sandboksa, ja natomiast tylko jego skromnym Januszem ;)
  • Kuglarzowi, za stworzenie Sandbox RPG PL, determinację, którą podziwiam i zainspirowanie mnie do stworzenia mojego własnego erpega
  • Mojemu nauczycielowi historii z podstawówki Tomaszowi Matraszkowi, który prowadził najdziwniejsze i najstraszniejsze sesje, na jakich grałem i palił na lekcji szynkę z kanapki, gdy opowiadał nam, czym zajmowała się inkwizycja.
  • Oelowi za tworzenie zdrowych społeczności, wsparcie, zajebistego bloga i życzliwość.
  • Przemosławowi, za poprowadzenie psychodelicznej sesji OD&D, na której grałem karłem i poszukiwałem legendarnego Penisa Arnesona.
  • Robertowi za milijon raportów z sesji, determinację i hołd oddawany oldschoolowym bogom.
  • Sejiemu za Tunnels & TrollsMetamorphosis Alpha, turniej i promowanie oldschoola w Polsce.
  • Shockwave'owi, który prowadzi jeden z najlepszych blogów o RPG w komentarzach na innych blogach.
  • Tsarowi, za życzliwość i docenianie moich absurdalnych pomysłów.
  • Wolfgangowi, za cenne przemyślenia, milijon raportów i wyjątkowo otwarty umysł.
  • Moim graczom: Bartkowi, Dominikowi, Gosi, Kubie, drugiemu Kubie, Maćkowi, Marcinowi, Michałowi, Oli, Piotrkowi, Stanisławowi i Tadziowi. Jesteście super. Radujcie się, bo wiele Waszych postaci trafiło już do Walhalli.

6 komentarzy:

  1. Jest to bardzo dobry pomysł, ale ja osobiście nigdy go nie zastosuję - jestem zbyt leniwy, żeby przygotowywać takie rzeczy. Oczywiście potem żałuję, bo niektóre wątki, o których myślałem, że będę pamiętał zawsze - ulatują w kosmos i zostają jedynie jako mglista aluzja, co do której nie jestem pewien, czy kiedykolwiek się wydarzyły, czy może stanowią jedynie część mojej wewnątrzumysłowej mitologii. Co też ma swoje zalety.

    Oraz: dziękuję za uwzględnienie w podziękowaniach i opatrzenie niecodziennym epitetem. Gratuluję wytrwałości w prowadzeniu bloga i oby jej nie zabrakło w przyszłości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj przed sesją spędziłem 5 minut na przygotowaniu takiego grafu i było to dla mnie całkiem przyjemne, chociaż zwykle prep przed sesją mnie nudzi.

      Usuń
    2. Nie mówiłem, że nie mam czasu, tylko że mi się nie chce;)

      Usuń
    3. W tej sytuacji możliwe, że pomocny okazałby sie jakiś napój energetyczny.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Mam nadzieję, że następne będą lepsze :)

      Usuń