środa, 26 lutego 2020

Husyci - Netflix, serial oryginalny

W zeszły czwartek rozegraliśmy sesję 0 rozpoczynającej się kampanii o husyckiej osadzie. Gramy na Burning Wheel. Jest nas czwórka: Ania, Dybtas, Kazik i ja.
Żadne z nas nie miało wcześniej do czynienia z tą grą.


Sytuacja

Marzec, rok 1419. Z klasztoru na Strahowie skradziono kilkanaście cennych tekstów religijnych. Prawdziwi sprawcy pozostają nieuchwytni, o kradzież oskarżeni zostają przypadkowi husyci. Biskup Jiří okazuje im jednak łaskę i zamiast stracenia skazuje ich na wygnanie. Grupa 26 wygnanych husytów i osób z jakiś przyczyn niewygodnych dla duchowieństwa zakłada osadę trzydzieści kilometrów od Pragi. Po kilku tygodniach istnienia wioski jedna z kobiet w osadzie zostaje porwana. Bandyci żądają okupu.


Bohaterowie

Wojciech - młody ksiądz. Udaje zwolennika husytów, ale w rzeczywistości jest wysłanym przez biskupa Jiříego szpiegiem. Jest ambitny i władczy. Pragnie osiągnąć wysoki status społeczny. Chce bronić swoją husycką kuzynkę Ofkę przed ewentualnymi prześladowaniami.

Ofka - praska handlarka, która otwarcie popiera idee Jana Husa. W wiosce prowadzi swój niewielki sklep. Uważa, że przemoc nie jest dobrym sposobem rozwiązywania problemów i powinno używać się jej w ostateczności. Kuzynka Wojciecha.

Hassan - turecki kupiec, który przyjechał do Czech w 1412 roku wraz z karawaną. Karawana została napadnięta, a większość Turków zabita. Hassan uciekł i znalazł schronienie u księdza Wojciecha w Pradze. Nawiązał tam kontakty z żydowskimi kupcami. Został przepędzony z Pragi razem z husytami. Chociaż biedny, jest bardzo ambitny i ma wielkie plany na finansowy sukces.


Model kampanii

Gra ma skupiać na rozwoju osady i perypetiach jej mieszkańców. Wydarzenia historyczne będą miały miejsce w tle, bohaterowie przynajmniej na razie nie będą mieli na nie większego wpływu.

Planuję zorganizować czas w jednostki trwające tydzień, w trakcie których bohaterowie będą rozwijać swoje projekty. Rozwój projektów będę śledził przy pomocy zegarów. Każdy obrót zegara związany będzie z testem, mającym określić wystąpienie ewentualnych problemów. Jedna sesja powinna odpowiadać miesiącowi w świecie gry.

Co jakiś czas akcja będzie koncentrować się na wydarzeniach dokładniej, nie w skali tygodni tylko mniejszej, zwłaszcza gdy sprawy przybiorą dramatyczny obrót.

Przygotowałem w tle metaplot - intrygę, w którą bohaterowie są zaangażowani, a o której jeszcze nie wiedzą. Na razie zagrażają im bandyci - grupa niemieckich osadników, których wioska została spalona przez husytów i którzy teraz ukrywają się w lesie napadając na podróżnych. Okoliczni husyci natomiast będą chcieli zaangażować bohaterów w różnego rodzaju akcje dywersyjne.

Nie mam dużej wiedzy historycznej na temat wojen husyckich i XV-wiecznych Czech. Będę coś tam zmyślał, ale gra i tak ma skupiać się na bohaterach, nie na historii.

Bardzo podoba mi się Burning Wheel, a moi gracze są podekscytowani kampanią. Mam nadzieję, że będzie nam się fajnie grało. Nie planuję wrzucać raportów z sesji. Na koniec sezonu/kampanii napiszę podsumowanie. Przy okazji może wrzucę posta o problemach lub spostrzeżeniach związanych z prowadzeniem Burning Wheel.

2 komentarze:

  1. Miałem coś napisać o tych zegarach i projektach (a zasady "Let It Ride" oraz "Intent & Task"), ale w sumie poczekam na to podsumowanie by dowiedzieć się jak to się u Ciebie sprawdziło. :)

    Z ciekawości: podasz Lifepathy tych bohaterów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za zwrócenie uwagi na te zegary, faktycznie to inaczej niż podręcznik zaleca.

      @lifepathy

      Wojciech: city born, temple acolyte, priest, archivist

      Ofka: city born, student, shopkeeper (Ania chce grać młodą postacią z dwoma lifepathami)

      Hassan: city born, student, shopkeeper, merchant

      Usuń