Punkty doświadczenia mogą być zdobywane na zasadniczo na dwa sposoby: za wydane złoto i za walkę. Prawdopodobnie więcej punktów doświadczenia będzie przyznawane za złoto. BG zdobywają za walkę stosunkowo niewiele PD. Przyznawanie ich w ten sposób ma przede wszystkim zachęcić graczy do podejmowania ryzyka.
PD za złoto: Gracz zdobywa 1 PD na każdą sztukę złota wydaną zgodnie z motywacją i klasą postaci. Przykładowo: wojownik będzie zdobywał doświadczenie za złoto wydane podczas wizyty w karczmie, trening bojowy, bilet na walkę gladiatorów; mag będzie zdobędzie PD za kupowanie lub tłumaczenie magicznych ksiąg, składników alchemicznych, wizyty u wróżbitów; kapłan natomiast będzie zdobywał doświadczenie za złoto wydane na organizację pielgrzymek, budowanie świątyń, sprowadzanie relikwii, organizację krucjat itp. Kanony przydzielania PD mogą wiązać się z konkretną rolą postaci, niekoniecznie związaną bezpośrednio z klasą -- np. błazen będzie otrzymywał je za kupowanie fikuśnych strojów, organizowanie jarmarków, zaopatrywanie się w księgi z dowcipami, kupowaniu poduszek pierdzących itp. Przyznawanie PD za złoto wydane zgodnie z konwencją odgrywanego bohatera, zachęca graczy do prowadzenia w grze własnej działalności gospodarczej, nadaje grze wymiar ekonomiczny, motywuje ich do eksploracji lochów, inspiruje do odgrywania postaci zgodnie z jej rolą.
PD za odkrycia: Odkrywanie nowych lądów, gatunków, czy rozwiązywanie zagadek przeszłości samo w sobie nie wiąże się ze zdobywaniem punktów doświadczenia, ale BG z pewnością będą mogli znaleźć osoby gotowe zapłacić za mapy, egzotyczne okazy, czy dokumentacje niewyjaśnionych zjawisk. Damy dworu gotowe będą zapłacić za plotki dotyczące prywatnego życia znanych osobistości, a magnaci za informacje o słabościach ich rywali.
PD za zabite potwory: Nagroda za zabitą bestię wynosi 100 PD na każdą jej kostkę wytrzymałości. Nagrody mogą być większe jeżeli potwór dysponował specjalnymi zdolnościami, albo mniejsze, jeżeli BG przewyższali znacząco siłą pokonane przez siebie potwory. Przyznawane punkty są dzielone równo między wszystkich uczestniczących w potyczce. Np. za zabicie trzech głowonogów o 1KW, czwórka bohaterów otrzymałaby łącznie 300 PD, każdy osobno 75 PD.
Tempo awansowania: Tempo awansu jest wolniejsze niż w nowszych edycjach D&D. Gracze więcej czasu spędzają na niższych poziomach, na których śmiertelność jest wysoka. Konwencja nie jest heroiczna, tylko pulpowa. Bohaterowie zaczynają jako postacie często słabe, nierzadko ułomne. Niewielu z nich będzie mogło dotrwać do wyższych poziomów. Celem gry jest w dużym stopniu zapewnienie postaciom przetrwania.
Przyznawanie PD za złote wydane zgodnie z rolą postaci jest pomysłem Dave'a Arnesona. Przyznawanie PD za walkę na zasadzie 100 PD/KW jest zasadą z OD&D.
100XP/HD tak, ale dzielisz to przez poziom postaci, czyli silniejsze postacie dostają mniej za słabe moby. Za równe i silniejsze dostaja pełne 100XP/HD. Tak więc kolejne błędne założenie, że "każdemu po równo". Przy różnych szybkościach awansu nie będzie takiej opcji - zobaczysz.
OdpowiedzUsuńTak, wiem, uwzględniam to podczas sesji. Możliwe, że gdy pisałem tego posta, nie zdawałem sobie jeszcze z tego sprawy. Ten system przyznawania doświadczenia na razie średnio sprawdza się na moich sesjach. Gracze nie rozumieją za co mogą dostać pd, a za co nie, a na sesji nie pamiętają, żeby wydawać złoto w celu zdobycia tychże.
Usuń