niedziela, 8 października 2017

Algorytm przygotowywania sandboksowej sesji

Opiszę algorytm, według którego planuję przygotowywać sesje w mojej piaskownicy. Podczas pisania tekstu korzystałem z książki Wprowadzenie do algorytmów.

Zakładam, że Sędzia chcący użyć algorytmu w swoim sandboksie ma już przygotowaną hexmapę, losowe tabelki itd. (Algorytmy tworzenia sandboksa zostały opisane tu i tu).


Co przynieść na sesję?

  1. Tabelkę z imionami dla NPC
  2. Kilka losowych tabel (w tym przynajmniej jeden abstrakt)
  3. Jedną lub dwie szczątkowo opisane mapy (które na sesji będą mogły stać się mapami konkretnych lokacji)
  4. Noże do odgrywania walki, okultystyczne symbole do magii
  5. Dzienniczek kampanii jeśli jest prowadzony
  6. Kostki, kartki, podręczniki i resztę

1. Wypisanie fabularnych dziur

Czy na poprzedniej sesji pojawiły się jakieś sprzeczności lub fabularne luki? Jeśli tak, wypisz je teraz. Wrócimy do nich w punkcie 8.

2. Konsekwencje działań BG

Do każdego istotnego wydarzenia, które miało miejsce ostatnio, wymyśl konsekwencje mogące mieć wpływ na bohaterów. Warto, by konsekwencje były zgodne z wiedzą o graczy o świecie gry i były możliwe do przewidzenia. Należy pamiętać o:
  • Wrogach zdobytych na ostatniej sesji
  • Planach posiadanych już wrogów
  • Konsekwencjach wejścia w konflikt z prawem
  • Potworach w podziemiach, które dowiedziały się o obecności BG i organizują opór lub planują zemstę

3. Poważne konsekwencje niewielkiego zdarzenia

Wymyśl jedną poważną konsekwencję dla pozornie nieistotnego wydarzenia, które miało miejsce na ostatniej sesji (Bohaterowie ulepili niedawno bałwana? Może okoliczne dzikusy wezmą go za inkarnację boga i będą go strzec?).

4. Inne wydarzenia tła

Co ostatnio dzieje się w świecie gry, o czym bohaterowie nie wiedzą? Wymyśl dwa wydarzenia *nie* będące bezpośrednią konsekwencją działań graczy: jedno dotykające świata w większej skali, drugie dziejące się w niedalekim otoczeniu bohaterów.

5. Nowe lokacje

Gracze z dużym prawdopodobieństwem trafią do nieopisanej jeszcze lokacji?
  • Przygotuj mapkę nowej lokacji.
  • Wymyśl kilku NPC, którzy są z nią związani.
  • Dorzuć potwory, skarbypułapkiłamigłówki i sekrety.
  • Jeśli przygotowujesz loch, możesz zerknąć na Dungeon Checklist z bloga Goblin Punch.
  • Jeśli przygotowujesz fragment dziczy, zachęcam do zapoznania się z moimi sposobami na ciekawszą dzicz.
  • Dopracuj szczegóły przy pomocy losowych tabel i abstraktów.
  • Powiąż całość z elementami settingu, z którymi bohaterowie wchodzili w przeszłości w interakcje.

6. Oldschoolowe wyzwania

Jeśli przygotowałeś oldschoolowe wyzwania ostatnio, pomiń ten krok. W przeciwnym wypadku, wymyśl oldschoolowe wyzwania według wskazówek goblina Arnolda lub wylosuj jakieś z tabeli na jego blogu. Rozrzuć je po świecie gry. Najlepiej niedaleko bohaterów graczy. Możesz zastąpić nieoldschoolowe wyzwania tymi oldschoolowymi.

7. Interaktywne środowisko

Zastanów się, czy środowisko gry, w którym znajdują się Twoi bohaterowie, jest dostatecznie otwarte i dynamiczne. Jeśli nie jest, spróbuj je takim uczynić. Jak to zrobić? Pomyśl o swoim settingu jak wielkiej o konstrukcji zdudowanej z klocków. Daj graczom możliwość przejmowania kontroli nad tymi klockami i składania z nich własnych budowli. Nie bój się, że zdemontują twoją konstrukcję, to w sandboksie naturalne.

8. "Paczki" z informacjami o świecie gry

Informacje o świecie gry pozwalają graczom dokonywać świadomych i sensownych wyborów. W celu przygotowania paczek z informacjami (a tym samym umożliwienia graczom zdobycia wiedzy pozwalającej na dokonywanie uzasadnionych decyzji) postępuj tak:
  • Jeśli masz przygotowane paczki informacji z poprzednich sesji i nie zapisałeś żadnych fabularnych luk w punkcie 1, przejdź do punktu 9.
  • W przeciwnym wypadku, przy pomocy tabel Różnorodne informacje, Źródła informacji i metod opisanych pod tym linkiem, przygotuj k6 "paczek" informacji o świecie gry i rozrzuć je w okolicy bohaterów.
  • W informacjach załataj (miłością) dziury fabularne, które wypisałeś w punkcie 1. 
  • Informacje mogą mówić coś o elementach settingu, które opracowałeś w punktach 1-7.
  • Niech niektóre informacje nie wprowadzają nowych elementów, tylko łączą ze sobą te już istniejące.

9. Co kilka sesji: Uzupełnianie i wymiana tabel

Niektóre tabele posiadają wyniki jednokrotnego użytku i po wykorzystaniu części rezultatów, trzeba dopisać nowe. Ponadto, dla odświeżenia kampanii i zmiany stylu prowadzenia gry, możesz zmienić zestaw używanych tabel. To samo warto uczynić, gdy jakaś tabela kompletnie się zużyła lub nie sprawdza się w grze. O porządkowaniu tabel było kiedyś na Inspiracjach.

10. Sprawdzenie

Przeczytaj jeszcze raz powyższe punkty i sprawdź, czy zrobiłeś wszystko. W razie konieczności uzupełnij braki.

4 komentarze:

  1. 4. Noże do odgrywania walki, okultystyczne symbole do magii.

    Tso? Czy to kolejny żart w stylu olszakowego kaftana z Robotiki??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam Robotiki, ale lubię zabijać postacie graczy, więc przynoszę noże na sesję.

      Usuń
    2. Znaczy dziabiesz im te karty nożem żeby czasem nie użyli ich ponownie? :D

      Usuń
    3. Zapraszam na sesję, żeby się przekonać ;)

      Usuń