sobota, 18 lutego 2017

Zainteresowania i cele postaci (k100)

Wpółautor OD&D Arneson przyznawał punkty doświadczenia za złoto wydane na zainteresowania związane z klasą postaci. Co ciekawe były one losowane w momencie tworzenie bohatera. Możliwe do wylosowania kategorie to: Wine, Women, Song, Wealth, Fame, Religion or Spiritualism i Hobby. W zależności od klasy postaci wylosowanie niektórych wyników było mniej lub bardziej prawdopodobne. Zasady te nie pojawiły się w książeczkach do OD&D, Arneson opisuje je w The First Fantasy Campaing.

Lubię pomysł przyznawania PD za wydane złoto. Nagradzanie bohaterów punktami doświadczenia w ten sposób rozwiązuje problem ciułania przez bohaterów olbrzymich ilości pieniędzy i stanowi dla postaci dodatkowe wyzwanie - bezpieczne przetransportowanie skarbów do miasta. Wariację na temat zasady Arnesona stosuję w mojej kampanii.

Jeżeli jesteś moim graczem, możesz wylosować kilka zainteresowań dla swojej postaci na zamieszczonej dalej liście. Będziesz otrzymywał PD za wydawanie na nie pieniędzy (1 pd/ 1 gp).

Oprócz dążeń wymyślonych lub wylosowania dla swojego bohatera, z każdą klasą postaci są związane dobra, za nabywanie których postać dostaje PD. Są to:
  • dla fighting-mana: alkohol, kobiety, oglądanie oraz organizowanie walk gladiatorów, kursy fechtunku, turnieje łucznicze, traktaty o sztuce wojennej,
  • dla magic-usera: badania nad magią, tłumaczenia okultystycznych ksiąg, tworzenie magicznych przedmiotów i eliksirów, seanse spirytystyczne, wizyty u medium,
  • dla clerica: organizowanie krucjat i pielgrzymek, budowa i podrasowywanie świątyń, pisma teologiczne i teozoficzne, wizyty u cudotwórców i świętych, ewangelizacja pogan, finansowanie działań inkwizycji i sióstr zakonnych, konserwacja relikwii
Podobne wyliczanki można zrobić dla różnych profesji jakimi parają się ludzie w fantastycznym świecie.

Domyślnym celem postaci w OD&D jest budowa własnej twierdzy na wyższych poziomach. W Vol. 1 znajdziecie sugerowane koszty budowy poszczególnych części zamku.

Wariant 

By stworzyć bardziej absurdalny cel/ zainteresowanie dla postaci możesz wylosować kilka wyników i połączyć je w jeden. Bohaterowie żeby odreagować traumy z Underworld mogą robić wiele naprawdę dziwnych rzeczy.


Zainteresowania i cele postaci (k100)

1. konstruowanie w losowych miejscach w mieście pułapek rodem z dungeon
2. synteza psychodelików
3. hodowla konkretnego rodzaju zwierząt lub potworów
4. zwiększanie inteligencji wybranego rodzaju zwierząt lub potworów
5. organizowanie ekspedycji badawczych do wnętrza Ziemi
6. płatnerstwo
7. badania nad sztuczną inteligencją
8. prowadzenie zoo/ cyrku/ teatru
9. działalność bankowa/ giełdowa/ lichwiarstwo
10. geometria nieeuklidesowa w Underworld i w architekturze miejskiej
11. poszukiwania i badanie malowideł naskalnych ludzi pierwotnych
12. złamanie tajemnego kodu Biblii
13. polowania
14. malarstwo sakralne
15. krawiectwo i moda
16. transcendencja i bilokacja
17. renowacja dzieł sztuki
18. działalność charytatywna
19. odtwarzanie zapomnianych herbów z zapisków kronikarzy
20. podróże kulinarne po całym świecie
21. stworzenie armii androidów
22. stworzenie Jurassic Park
23. polepszenie i kontrola jakości w szkołach przyklasztornych
24. patronowanie konkretnej gildii
25. astronomia
26. machiny oblężnicze
27. poznanie sekretów tajnego bractwa zabójców
28. uprawa konopi
29. haftowanie (przy użyciu drogocennych nici)
30. kolekcjonowanie egzotycznych motyli
31. budowa własnej herbaciarni lub palarni opium
32. badanie kultury rzadkiej, egzotycznej rasy inteligentnych istot (ludzie-króliki, ludzie-węże itd.)
33. konstrukcja perfekcyjnego gongu (potrzebna jest do tego znajomość rzadkich filozoficznych pism Wschodu)
34. seksturystyka
35. tortury
36. szukanie prawidłowości w pozornie nie związanych ze sobą faktach
37. sekretne stowarzyszenia
38. kolekcjonowanie głów bestii z Północy
39. zwiększanie zdolności bojowych konkretnego rodzaju zwierząt/ potworów
40. tłumaczenie sonetów i fraszek z dawnych czasow w celu znalezienia w nich wymyślnych obelg i przekleństw
41. magiczne zmiany w wyglądzie stworzeń (wężowatość, rozmiar, kolor itp.)
42. wydobywanie węgla lub kryształów
43. prowadzenie działalności anarchistycznej
44. propagowanie idei komunizmu
45. budowa/ korzystanie z salonów odnowy biologicznej
46. prowadzenie domu publicznego
47. stworzenie własnej sieci szpiegów
48. finansowanie kariery siostrzeńca
49. dostarczanie broni prymitywnym ludom w celach politycznych
50. trening wschodnich sztuk walki
51. budowa statku kosmicznego
52. kolonizacja odległego lądu/ innej planety
53. skonstruowanie sieci połączonych ze sobą teleportów
54. obdarowywanie podarunkami ukochanej osoby
55. prowadzenie gospody lub browaru
56. trening na prestiżowej siłowni
57. trucizny
58. prowadzenie sierocińca/ szpitala psychiatrycznego/ terapii uzależnień
59. wyżerka
60. tatuaże/ piercing
61. prowadzenie kasyna/ wesołego miasteczka
62. budowa własnego dungeon, a następnie zaludnianie go potworami, pułapkami i skarbami
63. organizowanie imprez
64. opłacanie bardów, by układali pieśni na temat bohatera
65. stworzenie Rankingu Poszukiwaczy Przygód, w którym uwzględnieni są wszyscy żyjący awanturnicy; miejsce w rankingu zależy od złota zdobytego w Underworld i zabitych tam potworów; najlepsi poszukiwacze przygód nagradzani są Pucharem Awanturnika Roku
66. płacenie schizofrenikom, by opisywali równoległe rzeczywistości
67. wyścigi
68. absurdalne eksperymenty na ludziach/ zwierzętach/ potworach/ kosmitach
69. tworzenie utopii
70. poezja
71. wiszące ogrody eunuchów
72. wypalanie lasów i osuszanie bagien
73. porywanie ludzi, a następnie najmowanie doppelgangerów, by podszywali się pod nich
74. zbieranie znaczków
75. poszukiwania Arki Przymierza/ Świętego Graala
76. bycie patronem drużyny gladiatorów
77. kartografia lub archeologia
78. dążenie do nirwany
79. procesowanie świń (świnie jako zwierzęta wszystkożerne czasami zjadają dzieci, co zdarzało się w średniowieczu i jest dość częstym zjawiskiem w Uąbarze i większości fantastycznych rzeczywistości)
80. dodawanie narkotyków do kadzideł w kościele, by kapłani mówili lepsze kazania
81. kupowanie niewolników
82. przygotowywanie dla siebie ekstrawaganckiego pochówku
83. badanie podwodnego świata
84. konstruowanie wież z obciętych oślich uszu
85. kąpiele we krwi dziewic/ w mleku
86. hibernowanie ludzi
87. krzyżowanie ze sobą różnych gatunków zwierząt/ potworów
88. płacenie babom, by opowiadały fałszywe plotki, które skłonią awanturników do wyruszenia w dzicz i doprowadzą do ich śmierci
89. konstrukcja i konserwacja golemów
90. sprowadzanie owoców z odległych krain
91. orgie
92. zamienianie potworów mózgami
93. upijanie rycerzy drogim winem i domalowywanie im wąsów gdy śpią
94. organizowanie turniejów polegających na strzelaniu z łuku do jabłek stojących na głowach nieruchomych osób
95. składanie ofiar Starym Bogom
96. machiny latające
97. przygotowywanie własnej, widowiskowej śmierci
98. pokazy fakirów
99. dążenie do bycia opętanym przez jak największą liczbę demonów naraz (demony będą oczekiwać podarunków w zamian za opętanie)
100. budowa sieci irygacyjnej

6 komentarzy:

  1. Fajne masz pomysły. Ja jednak trzymam się XP za złoto zdobyte z narażeniem życia. Jest to, moim zdaniem, najbardziej obiektywna metoda nagradzania graczy. Dodatkowo, przyznanie XP tylko za golda wydanego na jakiś absurdalny lub trudny do realizacji cel spowoduje tylko, że o awans będzie jeszcze trudniej. A to jest właśnie problemem - wolny rozwój to mniej HP, mniej HP to więcej zgonów i startowania od początku. To z kolei zaburza ciągłość i rodzi się zniechęcenie.

    Co zaś począć w sytuacji, gdy PC akurat jest oszczędny i wpłaca forsę do banku? Nie dostanie XP? A jeśli uznamy, że to jest jednak OK (taką motywację wymyślił gracz), to w zasadzie każdy gracz może tak zrobić i dostać XP - niczym się to już nie będzie różniło od XP za zdobyte złoto. Wydawanie forsy na dziwki i wino - to samo, po prostu gracz zadeklaruje, że przepuszcza całą kasę na ten cel i koniec. Domyślam się, że to miało w zamierzeniu zachęcać graczy do odgrywania postaci, interakcji ze światem i rozbudowy kampanii. Można robić to pozamechanicznie, np. moi wpłacają forsę na fundusz budowy nowej bazyliki (pogłębiają kontakty z Kościołem i może np. dostaną jakieś wskrzeszenie - jest to więc rodzaj inwestycji).

    Jakoś tego nie czuję po prostu. Może to też wynika z mojego własnego światopoglądu (jestem dość oszczędny i nie popieram keynesizmu).

    Drobna uwaga - cennik elementów zamku jest w vol. III.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz :) Masz rację, cennik jest w Vol. III.

      Moi graczom na razie odpowiada to rozwiązanie. Skłania ich do podejmowania ciekawych działań, których nie podjęliby w przeciwnym wypadku. Przykładowo, w poprzedniej kampanii gracz grający mnichem chciał zorganizować turniej sztuk walki, tylko po to, by mieć XP za wydane złoto. Jego postać zginęła nim do tego doszło., ale to byłoby naprawdę fajne wydarzenie.

      "Wydawanie forsy na dziwki i wino - to samo, po prostu gracz zadeklaruje, że przepuszcza całą kasę na ten cel i koniec."

      Imprezowanie, korzystanie z usług prostytutek, upijanie się i narkotyzowanie może mieć poważne konsekwencje. Rients zrobił nawet na tę okazję tabelę:
      http://jrients.blogspot.kr/2008/12/party-like-its-999.html
      Jeżeli każdy bohater wyda 500 gp na kobiety, wino i śpiew, gracze mogę się spodziewać przygody w stylu Kac Vegas. Analogicznie ciekawe konsekwencje można losować do innych kategorii.

      Wszystkie zasady przyznawania XP jakie znam są absurdalne i z dupy, nie inaczej jest z powyższą. Wielu graczom przeszkadza, że punkty doświadczenia są przyznawane za złoto, podczas gdy ich postacie nie są zainteresowane zdobywaniem pieniędzy (jak Aragorn, Legolas i Gandalf).

      Co do śmiertelności: moi gracze biegają głównie w city. Czasami pewnie będą wyprawiać się do Underworld pod miastem, z przeniesieniem złota na górę nie powinno być dużego problemu.

      Usuń
  2. Spoko. Jeśli u Was to działa, to git - znasz swoich graczy najlepiej. Moi i tak wydają hajs na wino i dziwy, zawsze jest kilka % na złapanie syfa i rozróbę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny pomysł i chyba go wykorzystam, choć oczywiście nie wprost. W zasadzie to dość mocno go zmodyfikuję, w efekcie pewnie będzie to dobra inspiracja.

    Po pierwsze - konieczne jest stworzenie własnej tabeli, dostosowanej do odpowiedniego świata. U mnie będzie to chyba zbiór haseł mniej konkretnych niż Twoje, ale za to dobrze zapowiada się losowanie na przykład trzech z nich i konieczność skompilowania w jeden cel. Zobaczymy jak to się sprawdzi.

    Po drugie - nie będę przyznawał postaciom XP za wydawaną kasę, bo aktualny sposób naliczania doświadczenia odpowiada mi / nam. Stworzony w ten sposób cel postaci będzie miał na celu jedynie pomóc graczom z wyznaczeniem motywu przewodniego dla postaci, bo zauważyłem, że niektórzy mają z tym problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że tekst Cię zainspirował. Jestem ciekaw powstającej tabeli ;)

      Usuń
    2. Tabela powstała w zasadzie natychmiast. W dużym stopniu opierałem się na Twoich punktach, sprowadzając je do bardziej ogólnikowych haseł. Około 1/4 punktów jest nowa, co jest dobre, bo odzwierciedla specyfikę mojej kampanii. Teraz gracze będą z niej losować i zobaczymy co z tego da się wycisnąć. Jak będę miał uwagi, to coś skrobnę na ten temat.

      Ale już teraz: dzięki za inspirację!

      Usuń