niedziela, 15 marca 2020

Psychodela jako pogoda

W dziwnych settingach dziwność ma tendencję do eskalacji. Może prowadzić to do zagubienia graczy i poczucia niesprawczości, kiedy setting wydaje się zbyt nieprzewidywalny. By zapanować jakoś nad dziwnością, można potraktować ją tak jak pogodę w staroszkolnych D&D - coś czego odchylenie od normy jest losowane.

Na początku sesji Mistrz Gry ustala startowy poziom psychodeli, najlepiej 0 lub 1. W dowolnym momencie sesji rzuca w poniższej tabeli, by ustalić, czy poziom psychodeli zwiększył się lub zmniejszył.



Poziom psychodeli (2k6)

2 - zmniejsza się o 2
3-5 - zmniejsza się o 1
6-8 - bez zmian
9-11 - zwiększa się o 1
12 - zwiększa się o 2


Modyfikatory rzutu

Rzut może być ewentualnie zmieniany przez inne czynniki, na przykład:
  • bohaterowie znajdują się w niepokojącym miejscu +1
  • sesja niedługo się skończy +1
  • bohaterowie znajdują się blisko źródła cennych informacji +2
  • sesja niedawno się zaczęła -1
  • bohaterowie znajdują się w spokojnym, bezpiecznym miejscu -1


Wpływ poziomu psychodeli na rozgrywkę

Gdy poziom psychodeli wynosi 0, Sędzia nie robi nic w kierunku tego, by rozgrywka stała się bardziej psychodeliczna. Gdy poziom psychodeli zwiększa się o 1, należy rzucić w poinższej tabelce, by ustalić jakiego dodatkowego narzędzia Sędzia będzie używał do upsychodeliczniania gry.

Gdy poziom psychodeli zmniejsza się o 1, należy zrezygnować z jednego z używanych narzędzi.


Narzędzia do psychodelizacji zabawy (k10)

1, paranoja
2, egzotyka
3, surrealizm
4, okultyzm
5, lovecraftowska dziwność
6, absurd
7, trochę dziwniejszy świat
8, niemożliwość jednoznacznej klasyfikacji
9, śmieszne-straszne
10, elementy innej konwencji

Punkty opisane są dokładniej pod tym linkiem.


Depsychodelizacja

Gdy poziom psychodeli wynosi 0 i zmniejsza się jeszcze bardziej, Mistrz Gry znajduje racjonalne wytłumaczenie dla jednego, dziwnego fenomenu.


Wariant: Rozpad struktury rzeczywistości przy wysokim poziomie psychodeli

Mistrz Gry ustala maksymalny poziom psychodeli. Gdy ta wartość zostanie przekroczona, struktura rzeczywistości zaczyna się rozpadać. Co to może oznaczać?
  • przebicie czwartej ściany, bohaterowie orientują się, że są częścią gry
  • przeniesienie do innego świata
  • zmiana statystyk postaci
  • permanentna zmiana zasad gry


Horror jako pogoda

Analogicznie jak poziom psychodeli, możemy też kontrolować poziom grozy na sesji. Elementami wprowadzanymi podczas kolejnych zwiększeń poziomu mogą być:

K8
1, paranoja
2, gore
3, szokujące odkrycie
4, body horror
5, kosmiczny horror
6, psychologiczny horror
7, okultyzm
8, tematy tabu

7 komentarzy:

  1. Wow, trochę kojarzy mi się z Veins of the Earth, ale to super pomysł! Koniecznie wykorzystam przy okazji jakiejś kampanii ;) Zawsze chciałem poprowadzić coś, co zacznie się całkiem normalnie, a potem stopniowo robi się coraz dziwniej^^ Dzięki za inspirację ;)

    Pamiętam jeszcze, że w którejś grze (chyba jakiś samograj, dla GM'ów bez grupy) widziałem poziom chaosu i w każdej scenie rzucało się na to kością. Jeśli wypadło więcej niż aktualny poziom chaosu, to scena przebiegała racjonalnie, ale jeśli wypadło mniej lub równo, to następował zwrot akcji/działo się coś niespodziewanego i scena zmieniała się w inną. Bardzo fajna ekstrapolacja Ci wyszła;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że inspiruje :)

      Nie kojarzę pomysłu z poziomem chaosu, ale brzmi świetnie.

      Usuń
    2. Jakbyś był ciekaw to znalazłem gierkę, z której to znałem. To "Mythic Game Master Emulator"
      https://www.drivethrurpg.com/product/20798/Mythic-Game-Master-Emulator?affiliate_id=586437

      Usuń
    3. O, dzięki! Fajnie, rzucę okiem :)

      Usuń
  2. Zajrzałem na Konkwistadorów Chałwy licząc że może będzie coś o MÖRK BORGu. Ciekawy system, myślę że to coś co może przykuć Twoją uwagę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamówiłem, ale nie wiem, czy przejdzie przez granicę :)

      Przejrzałem, podoba mi się, głównie jako książka z obrazkami, ale niektóre rozwiązania ciekawe. Musiałbym zagrać, żeby powiedzieć coś więcej.

      Usuń