sobota, 24 września 2016

Krótko o OD&D #1

Zamieszczam poniżej moje tłumaczenie tekstu Considering OD&D? Philotomy'ego z jego Philotomy's Musings. Philotomy's Musings jest dostępne za darmo w w Internecie i można je łatwo wygooglować. W kolejnym artykuliku z serii Krótko o OD&D, opiszę krótko historię tej gry.
Zastanawiasz się nad tym, by pograć w OD&D? Super! Jeżeli miałeś już kontakt z innymi edycjami, oto kilka wskazówek, które pozwolą ci na pełniejszy odbiór gry.

Podejdź do tego świeżo
Przeczytaj zasady i nie zakładaj, że wiesz, jak to wszystko działa. Niektóre różnice mogą cię zaskoczyć.

Zagraj w grę taką, jaka jest
Nie staraj się zrobić z OD&D trzeciej edycji (czy czegokolwiek innego), potraktuj OD&D jako grę samą w sobie. Jeżeli wydaje ci się, że coś "jest zepsute", zauważ, że możesz postrzegać to z kompletnie innej perspektywy niż oryginalni twórcy. Spróbuj zinterpretować zasady w sposób, który sprawia, że nie wydają się one zepsute. Może cię zaskoczyć, że rzecz, która wydawała ci się zepsuta, wcale taka nie jest, ale by to dostrzec, musisz przyjąć odmienne założenia niż te, do których przywykłeś. Jeżeli zmienisz te założenia, będziesz bardziej cieszył się grą.

Zachowaj ostrożność
Ten punkt wiąże się z "zagraj w grę taką, jaka jest". Po pierwsze, zaznaczę, że jedną z rzeczy, które sprawiają, że OD&D jest świetne, jest jego otwartość i łatwość z jaką można wprowadzać house rules (niektórzy mogą nawet twierdzić, że wymaga wprowadzania własnych zasad; w OD&D nie ma na przykład reguł ustalania inicjatywy - A.K.). Mimo to, powinieneś zredukować i ograniczyć swoje zasady domowe do minimum. Jeżeli będziesz wprowadzał jakieś house rules (a będziesz to robił), postaraj się, by wprowadzane zmiany były niewielkie (patrz Ability Scores & Bonuses - Philotomy odnosi się do innego fragmentu swojego tekstu). Wykształć w sobie zrozumienie podstaw gry i jej "ducha" przed wprowadzaniem dużych zmian i dodatków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz